I disse tider med hastigt voksende e-handel og stigende krav om hurtigere leveringer, taler alle tilsyneladende om fulfillment centres. Men hvad er et fulfillment center egentlig? Er det bare et fancy ord for et lager – eller noget helt andet? Lad os finde ud af det, skal vi?
Ja, på overfladen er et fulfillment center "bare et lager". Det er et fysisk sted, hvor produkter modtages, opbevares, plukkes, pakkes og sendes. Forskellen ligger i måden, det administreres på. Et fulfillment center drives normalt af en tredjeparts logistikudbyder (3PL), der tilbyder deres tjenester og plads til virksomheder, som ønsker hjælp med deres sidste mils logistik.
Driften i et fulfillment center er centreret omkring den såkaldte ordreopfyldelsesproces, enten til forhandlere eller direkte til forbrugeren. Processen kan beskrives sådan her:
Det er også almindeligt, at et fulfillment center tilbyder yderligere tjenester som en del af lagerprocessen, såkaldte Value Added Services (VaS). Eksempler på dette kan være gaveindpakning, montering eller at tilføje et takkekort eller et tilbud i pakken.
At bruge et eksternt fulfillment center som en del af din logistikproces har flere fordele, især for mindre e-handelsvirksomheder. Her er nogle af dem:
Dyk ned i Warehouse Management Systemet: forstå dets formål, hvordan det fungerer, og hvordan det kan forbedre dine lageroperationer.